Skriv svar  Skapa Ämne 
Intervall lö 6/6
Författare Meddelande
Karl-Martin
Athlete
*****


Inlägg: 1,124
Grupp: Moderators
Medlem sedan: 2008-12
Status: Offline
Inlägg: #1
Intervall lö 6/6

LT 3x10' p=2' + 6x100 m, vila 90'', Samling Tingvalla 10:00

Ansvarig: Vilhelm

Efter huvudpasset körs 6x100 m, vila 90''. Farten ska vara kontrollerad och förberedande för 1500 m längre fram. Mer info enligt nedan:

Koordinationslopp/Strides
Ett ”stride”, eller koordinationslopp, är en kort intervall över en inte nödvändigtvis uppmätt sträcka som springs på ett snabbt, men samtidigt kontrollerat sätt. Som minst skulle jag rekommendera en sträcka på ungefär 60 meter (eller ca 8-9 sekunder) och som mest en sträcka på 150m (max 25 sekunder). Poängen är att springa ungefär så snabbt man kan utan att man börjar ”slugga” (tappa löpningen och streta emot sin kropp). Löpningen ska vara avslappnad, och fokus ska vara på att driva ben, armar och huvud rakt framåt. En bra måttstock är att springa ungefär så fort som man tror att man skulle orka springa 800m på en tävling. Det ska inte vara jobbigt. Du ska känna det som att du flyger fram men samtidigt inte spänner dig eller tappar löpstilen. Tänk gärna på att driva knäna framåt och inte tappa din hållning i höften. Spring ståtligt och jobba med armarna. Gå, jogga, stå, vad som passar dig, i minst 60-90 sekunder efter varje repetition.
Strides är lätta att väva in i den träning man redan gör. Det är ett mycket lätt sätt att jobba på sin snabbhet utan att slita alltför mycket på kroppen. Strides stimulerar nervbanor vilket ger dig bättre löpkoordination. Det lär också kroppen att slappna av i höga hastigheter, vilket leder till att du kan springa mer ekonomiskt. Jag tror den här typen av snabbhet är otroligt viktig oberoende av ifall du springer 800m eller maraton. Det är lätt att man glömmer bort de snabba muskelfibrerna när man tränar för längre sträckor.
Jag brukar väva in strides efter alla mina kvalitetspass. Efter man har pressat kroppen mycket är strides nyttiga för att det lär kroppen att springa snabbt och avslappnat även när benen redan är trötta. Jag väver också då och då in strides efter en lätt distans så att benen inte ska ”glömma bort” hur man springer snabbt. Tänk också på att det kanske inte känns så lätt de första gångerna, och det är OK. Efter några gånger kommer det kännas mer naturligt och du kommer att förbättra din snabbhet kvickt! Om du är en medeldistanslöpare är det inte fel att slänga på sig spikskorna och göra sina strides på en bana.

20200605 16:08
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
Skriv svar  Skapa Ämne 

Visa utskriftsvänlig version
Skicka detta ämne till en vän
Prenumerera på detta ämne | Lägg till ämnet till favoriter

Forumhopp: