Skriv svar  Skapa Ämne 
Sidor (4): « Första < Föregående 1 [2] 3 4 Nästa > Sista »
Träning vinter 2010/2011
Författare Meddelande
lundegard
Coach
*****


Inlägg: 4,212
Grupp: Moderators
Medlem sedan: 2008-03
Status: Offline
Inlägg: #11
RE: Träning vinter 2010/2011

Du får visa mig ett träningsprogram som är bättre så ska jag fundera på saken.
/Lars

20101209 00:21
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
felix
Posting Freak
*****


Inlägg: 997
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-04
Status: Offline
Inlägg: #12
RE: Träning vinter 2010/2011

Svårt att få ett program som passar alla.För min egen del vid snart pensionsdax gäller att fokusera på två saker -fart-styrka.All Intervallträning i hög fart.Förut har jag ej gillat den Träning som vi körde i Tis men nu är det en av mina favoriter tillsammans med 30*150m.
Kör man 14-15mil i veckan ska man helt klart skippa 150-300m intervaller eftersom det sliter på kroppen men tränar man som jag ca 45km i veckan(3dgr vila)inga problem.Men framförallt för min egen del
ska det vara roligt att träna dvs är det kallt ute kör jag inne(överfart)
Skador kan också diskuteras-När jag fick förslitning i ländryggen 1pkt voltaren om dagen skippade jag allt fokus på mängd-bytte klubb-gick in i Hallen körde med spikskor 200 hundringar -ländryggen helt återställd
helt återställd.Hörs tors

20101209 08:55
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
L-O
Alfa
***


Inlägg: 216
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-10
Status: Offline
Inlägg: #13
RE: Träning vinter 2010/2011

Det här med träning är intressant. Bättre träningsprogram är svårt att få till då det är helt individuellt vilket program som är bäst beroende på förutsättningar. Det upplägget som finns är helt ok om man kan köra alla tre passen under veckan. Lite sämre för mig dock som enbart kommer ifrån på tisdagar.

Dock tror jag att skulle dessa tre gubbar göra ett program under vinterträningen skulle det se lite annorlunda ut. Själv är jag dock mottaglig för nya metoder och förstår helt klart tänket med "löpstyrka".

20101209 11:04
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
lundegard
Coach
*****


Inlägg: 4,212
Grupp: Moderators
Medlem sedan: 2008-03
Status: Offline
Inlägg: #14
RE: Träning vinter 2010/2011

> Bättre träningsprogram är svårt att få till då det är helt individuellt vilket program som är bäst beroende på förutsättningar.
Jo, det är ju nån slags medelväg.
Och det är ju inte riktigt, komplett, ett träningsprogram. Det är ju två bra pass i veckan, sen får ju varje individ sätta ihop det så att det blir vettigt.

Att välja ut dessa två pass är en optimerings och gissningslek. Jag tror ändå på att det är ganska optimalt att vi fokuserar på de pass som är svårast att köra själv och där man har nytta av sällskap. Tex Distans 50 min är ett bra pass, men det kan man ju alltid köra själv utan någon direkt kvalitetsförsämring.

Jag tycker att du L-O, och ni som är lite bättre, skall ta passen och sedan frissera till dem så att de blir hårdare. Tex så kan du istället för 4x2x300m p=45'' jogg sp=4' + 1000m göra 4x3x300m p=45'' jogg sp=2' + 2x1000m p=2'.

/Lars

20101209 12:54
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
L-O
Alfa
***


Inlägg: 216
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-10
Status: Offline
Inlägg: #15
RE: Träning vinter 2010/2011

Det är ingen dum tanke. Frågan är "hur hårt" man ska köra dem?

20101209 15:57
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
L-O
Alfa
***


Inlägg: 216
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-10
Status: Offline
Inlägg: #16
RE: Träning vinter 2010/2011

The Golden Rule of Training
??You have to train hard enough to have an effect and easy enough to be able to train the next day.?

Eftersom det är flera som har problem att gå dagen efter kör man förmodligen fel eller för hårt.

Bra tips från Tore A. Går upp i 55 klassen nästa år och jag kan lova att de flesta i vår träningsgrupp kommer få svårt att hålla den mannen bakom oss och han krånglar inte till det nämnvärt kring träningen.

"Det är populärt att krångla till saker och ting nuförtiden, speciellt vad det gäller träning för långdistans. Vägarna till Rom äro som sagt flera säger Tore, men han skulle köra långintervaller i "lagom tempo", med kort vila. 8*1000 meter är alldeles "nock". Han sprang inte mer än 6*1000 meter hans första riktiga träningsvinter, men likväl 29 min på 10 000 meter. Det viktigaste var att springa många mil i ett avspänt tempo. Vintern är kall och hård och tillåter inte snabb löpning. Varför inte låta kroppen "läka ihop" med löpning i farter som går an, beroende på köld och underlag. Man hinner nog fan "bränna krutet" när våren kommer."

Fått följande råd:

Träna så att du känner dig "behagligt trött och seg" under vinterperioden.

"Vad har dessa tränare för praktiska referenser angående sina träningsmetoder?

Det behövs inga "popkonster" för att få ut 80-90 % av sin kapacitet, och särskilt inte sådana som gör att man kan skada sig också till på köpet. Jag vet inte vad detta med serievila och allsköns krångel kommer i från, men jag vet att det är den enkla sanningen som gäller. Och denna enkla sanning är tyvärr "för enkel" för vissa, som då inte får utlopp för all sin teoretiska kunskap. Det är inte fel med teorier - lång ifrån, men jag tycker mig skönja ett mönster i att de som följer en enkel och "hård linje" är de som når framgång."

Ja, krånglar vi inte till det för mkt?

20101209 22:08
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
lundegard
Coach
*****


Inlägg: 4,212
Grupp: Moderators
Medlem sedan: 2008-03
Status: Offline
Inlägg: #17
RE: Träning vinter 2010/2011

Det går inte att spela poker om jag kör med öppna kort och Tore dolda....

Visa mig ett träningsprogram över en vinter så kan jag kommentera det. Jag är rädd för att det programmet kommer vara både mer tråkigt och kräva mer mängd för att nå samma mål. Att plocka ett exempel med 6x1000m säger inte så mycket, vilken vila, vilken fart (jmf mot hans tid på 5km), hur ofta, på vilken del av säsongen... Som sagt behöver både detaljer och lite mer helhet.

Föresten:
Jag vill med min träning att vi ska kunna göra bra resultat på tävlingarna/testloppen 3000m, 1000m, 1500m i år inomhus. Det är väl knappast värt med ännu mer rådgivare till dig...: Men jag tycker du skulle satsa på att gå ner mot 8:50 på 3000m i feb. Och vad är det för fel att satsa på inne-SM 3000m?

Allt blir på så lång sikt om man hela vintern skall köra 1000m-intervaller inför nästa år. Klart att det funkar och är enkelt och effektivt, - men tråkigt.

Föresten:
Senast han sprang Korta Terräng-DM så bröt han efter (han hade hård öppning) 2km löpning. Om han hade klarat av farten så hade jag och Lennart aldrig kommit ikapp honom och sprungit om.

/Lars

Detta inlägg modifierades senast: 20101209 22:38 av lundegard.

20101209 22:29
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
L-O
Alfa
***


Inlägg: 216
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-10
Status: Offline
Inlägg: #18
RE: Träning vinter 2010/2011

Dold vet jag inte då jag redovisar lite tankar här ;-) Tror han var skadad på DM ;-) Krystallmarschen några veckor senare slog han Chrille som hade 16.00 på 5 km nån vecka senare. Han kommer bli än bättre nästa år om han håller sig undan skador för jag vet vad han gick för i höst.

Ja det är inte lätt att veta men han säger till mig att jag inte ska pressa det sista under vintern utan vänta tills våren sommaren, det var väl så dom gjorde förr antar jag. Alltså kort vila på intervallerna 40-60 sek på 1000 metern med kontrollerad fart. Alltså inte snabbare än 5 km fart kan jag tro, snarare 10 km fart. Men träningen kanske skulle bli tråkigare, det vet jag inget om men är vi flera som hjälper varandra så går det nog. Sedan övrig träning med lagom mängd som passar just min kropp..

Problemet är också att jag tror, men det är bara ett antagande och det är att det går inga genvägar till att bli bättre.

Sen kan vi också ta reda på vilka i gruppen som satsar på inomhussäsongen och vilka som vill "vänta". Tror en hel del kör vintern som uppbyggnad för utomhus eller orientering, halvmaror eller annat.

Testlopp är dock helt kanon! Tiden kommer så småningom då det ska maxas och det sista ska ut och då ska man vara sugen!

20101209 22:43
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
L-O
Alfa
***


Inlägg: 216
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-10
Status: Offline
Inlägg: #19
RE: Träning vinter 2010/2011

http://www.vby.se/Ur%20tidningen/A1D614B...F5ABE.html

Va för övrigt hembjuden till denne mannen på fika i sommar. Var riktigt spännande och lärorikt! Han hade mkt att berätta hur enkelt man gjorde saker och ting i ett stenhårt liv.

Det vi gör idag är långt mer avancerat med pulskurvor, laktatnivåer hit och dit men ändå skulle han ha krossat oss!

20101209 22:49
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
lundegard
Coach
*****


Inlägg: 4,212
Grupp: Moderators
Medlem sedan: 2008-03
Status: Offline
Inlägg: #20
RE: Träning vinter 2010/2011

Upplägget vi har riktar sig mot både en inomhussäsong och utomhussäsong.

Jag tycker föresten 6x1000m p=40-60'' inte är ett optimalt pass.
Vi kör ju 8x1000m p=45''. -Det är väl ett bättre pass.

Ash, det är för lite data och för mycket filosofi.

/Lars

20101209 23:00
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
Skriv svar  Skapa Ämne 

Visa utskriftsvänlig version
Skicka detta ämne till en vän
Prenumerera på detta ämne | Lägg till ämnet till favoriter

Forumhopp: