Skriv svar  Skapa Ämne 
Våga vägra tunga skor!
Författare Meddelande
Fredman
Senior Member
****


Inlägg: 483
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2009-01
Status: Offline
Inlägg: #1
Våga vägra tunga skor!

Jag har under en tid irriterat mig på att sko tillverkarna tar fram mer och mer stöddämpande skor och hävdare att detta skulle vara skadeförebyggande! Så kan det ju säkert va om man inte är van vid att springa i tunna skor.Nu har många börjat ta fram fler lättvikts skor vilket är bra. Jag tror man kan vinna mycket på att springa så många av sina pass i så tunna skor som möjligt. Tror att det har en väldigt negativ effekt på muskelstyrkan i underbenet att springa i rejält stötdämpande skor. Tror att löpare för hade mycket starkare underben vilket många av dagens löpare saknar. Tex. så sprang ju Kjell-Eric Ståhl många maraton i Nike American Eagle som nästan helt saknade stötdämpning och bara vägde 140 gram.


Dessutom sprang ju alla Lydiards löpare i mycket tunna skor typ sneakers modeller utan nästan någon dämpning alls som Don Bergin Road King & Karhu och hans löpare hade ju alla mycket starka underben.

Jag kommer göra ett lite experiment och testa att byta ut många av dom pass jag sprungit i lite tyngre skor mot att springa i lättare och se hur det funkar. Tror det kan finnas stor vinning i att få starkare underben men man måste va försiktig vid en övergång till lättare skor så att man inte skadar sig.

Vad tror ni andra om denna teori? Va det mer vanligt med skador i underbenen förr? typ benhinneinflammationer...

20100525 12:46
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
Denny
Senior Member
****


Inlägg: 262
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2009-06
Status: Offline
Inlägg: #2
RE: Våga vägra tunga skor!

Om det var vanligare förr med underbens skador vet jag inte, men jag har själv sedan hösten gått till att löpa mindre och mindre i "tegelskor/pjäxor" och föredrar givetvis lättare löparskor, där man får en helt annan känsla och naturligare löpsteg, gör säkert 7/10 pass i lättare skor....

Kan även nämna att Kjell-Erik Ståhl fortfarande springer i dessa skor, han hade ett par röd/vita Nike American Eagle skor på sig när jag passerade honom på �lvsborgsbron nu på Varvet, såg direkt att det var han och kollade givetvis vad han hade för skor, still going strong....

/Denny

20100525 13:02
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
felix
Posting Freak
*****


Inlägg: 997
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2008-04
Status: Offline
Inlägg: #3
RE: Våga vägra tunga skor!

Bra artikel gubbar, alla "afrikaner" tränar typ barfota dom första 10år av sina löparkarriärer .Enligt många experter därav deras överlägsenhet(starkare ben, vader).Själv tränar jag numera aldrig i tunga skor.Fick problem med ryggen för några år sedan,körde alltid mina långpass ASIC KINSEI(410g).Numera alltid lätta skor på alla träningspass,inga problem med ryggen.Hörs Lennart E

20100525 16:53
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
lundegard
Coach
*****


Inlägg: 4,212
Grupp: Moderators
Medlem sedan: 2008-03
Status: Offline
Inlägg: #4
RE: Våga vägra tunga skor!

Jag testa i höstas att köra även de längre passen i NB905, nästan tävlingsskor, och i lite mer POSE-stil. Allt för att springa mer på mellan- och framfot (ej tårna).
Det gick faktiskt sådär. Jag blev väldigt sliten i benhinnor. �ven om långpasset gick på spår.
Det krävs både tillvänjning och viss försiktighet; och det är nog lite personligt. Vikt är nog en faktor här med.

Labba gärna, men inte nu under tävlingsäsongen. Kör en period i sommar eller senare höst. Hälisättningarna måste bort, det är självklart. Om man måste ta bort de tunga skorna för att få bort den ovanan låter jag va osagt.

Har föresten fått hem Saucony Grid Fastwitch 4 Shoes från http://www.wiggle.co.uk/d/run/8/1/1/
709kr fick jag betala. Helt perfekt.

För att återknyta: Som nya är de ett par skor man kan köra distanspass med, men när de en dag tappat spänst, då duger nog de bara för träning på bana och på spår, inte långpass på asfalt.

/Lars

20100525 22:53
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
Fredman
Senior Member
****


Inlägg: 483
Grupp: Registered
Medlem sedan: 2009-01
Status: Offline
Inlägg: #5
Wink  RE: VÃ¥ga vägra tunga skor!

Jasså Denny springer fortfarande Kjell-Eric i dom gamla skorna!!! Han är hård den gubben

Jo det är ju som du säger Lars väldigt individuellt detta och att man måste göra en långsam övergång och inte under tävlingssäsongen. Men jag har nu när jag tänker tillbaka fått mest ont i knän och benhinnor efter att jag sprungit i mer dämpade och tunga skor. Jag får en helt annan löpstil då som kroppen inte riktigt tycker om har tex. aldrig haft ont någonstans efter ett långpass i lätta skor.

Hitta ett par bilder på Don Bergin skor ifrån 70-talet inte mycket till dämning där Smile som vilka lågskor som hellst


20100526 12:43
Hitta alla inlägg av denna användare Citera detta meddelande i ett svar
Skriv svar  Skapa Ämne 

Visa utskriftsvänlig version
Skicka detta ämne till en vän
Prenumerera på detta ämne | Lägg till ämnet till favoriter

Forumhopp: