IF Götas forum

Full version: Intervaller Tis 27/1
Du ser för närvarande en nerbantad version av innehållet. Se den fulla versionen med ordentlig formatering.
Då formtopp pass SNU 1000-800-600-400-200 p=3' är inplanerat så kommer jag nog istället att köra liknande pass som i tisdags.

Jag kommer nog börja passet ca kl 16:30 så mitt pass innan kl 18.

LT 40*400 m med 100 m joggvila efter varannan och 30 sek ståvila efter varannan.
jag kommer på tisdag.

körde med några utomhusi lördags. det var jätte kul. vi körde 20 min gngr 2.
Jag kommer på tisdag..
Jag kommer på tisdag men hade också tänkt köra 400 m intervaller kanske 15x400 m vila 45 sek. Om jag kommer klockan 1700 är hallen ledig då?

//Thomas Juhlén
Ja och det är nog inte så mycket folk då.

Tror L-O också åker från Arvika.
Brånn: Varför kör du så tidigt? Om du kör passet kl. 17.30 som vanligt, så kan jag hänga med på en del av passet!
Jag är inte inställd på IVSM så jag kör hellre ett "icke formtoppande" pass.
Ska alla ni andra köra "stegen" imorgon 17.30?

/Pia
Originalinlägget är här http://www.ifgota.se/forum/showthread.php?tid=203

Jag hoppas de flesta hänger på stegen.

Lite motivering till varför passet ser ut som det gör.
Stegen är inget form-toppar-pass. Det är ett SNU (Snabbhetsuthållighet) och lär-dig-olika-farter pass.
Lite avig säsong kanske, men annars inget man ska undvika. Filosofin här är att träna på svagheter långt innan hög-säsong och jobba på styrkorna närmare säsong. Det är den här typen av pass som ska nöta in styrka och reflexer i nerv-banororna så att man ska kunna lägga på en spurt eller springa 800m. Sub-optimering om man tänker sig att det kanske påverkar 3-5 sek på sista 400m på en tävling, men det kan vara skillnaden mellan en 8/10 plats eller i bästa fall 1/2 plats. - Och så är det variation.

Form-toppar-passet kallar jag "Tappering". Det är ett sånt pass om två veckor. Vi kan hitta på ett alternativ till detta pass.

15x400m p=15'' är inget bra pass, om du frågar mig. Förutom att det är svårt att köra tillsammans så är förhållandet löp/vila inte lätt att hantera om man inte är i väldigt bra form eller elit-löpare.

Jag gillar 40x400m p=30'' (jogg) på så sätt att det verkligen tvingar en att jobba med psyket och hitta en rytm som håller. Fast jag vet inte om jag rekommenderar det till alla. Det passar ganska bra till Daniel. Dels pga träningsstatus, psyke och ålder. Det håller sig i gränslandet mellan Vo2 (400 löp 30 sek vila) och LT (12+km distans). Kanske närmare Vo2 än LT om man ser på puls.
/Lars
Lundegård ser mitt misstag nu ska va 45 sek vila inte 15 sek är ju inte dum i huvudet heller =) även om jag känner mig i ruskigt bra form så är ju 15 sekunders vila dumt =) har ändrat det nu... egentligen borde jag nog köra 1000 x 5 Vo2 vila 3 minuter tycker det är effektivare sätt att pressa hjärta på nära max då 400 meters intervaller blir extremt stressigt pass även om man får en högre hastighet vilket inte är fel. Skulle gärna bli medlem i Göta så jag har något friidrotts klubb att träna med hur går jag till väga?

/Thomas
Thomas:
Du ska få en specialare av mig. (Anledningen är att det är ditt första pass i hallen och att jag inte vill att du ska springa för fortr. Läs bli skadad)

1200-1000-800-600-400-200 p=3'

Ta mellantid alla varv, så kan vi se vilken status du har. Ett bra test faktiskt.

Vi ses,
/Lars
Okaj jag va inne i hallen och kikade på banan vart ju yr i skallen bara utav det måste jag ju säga haha =) och skadad vill jag absolut inte bli så siktar på att köra den där stegen då ska bli intressant att se...

//Thomas
Sidor: 1 2 3
Referens-URL:er